mic_dejun_sanatos2Foarte multi dintre oamenii cu care lucrez se simt vinovati ca nu mananca dimineata. Micul dejun este considerat obligatoriu pentru un stil de viata sanatos. Unii chiar considera ca acesta este motivul pentru care nu reusesc sa-si atinga obiectivele. Sa fie oare chiar asa?

Recomandarea ca micul dejun este cea mai importanta masa a zilei a pornit in urma unor studii observationale. Practic a fost urmarit  un numar mare de oameni si s-a observat ca cei care iau regulat micul dejun au o greutate normala si sunt mai sanatosi. Dar vedeti voi, faptul ca oamenii care consuma micul dejun sunt mai sanatosi nu demonstreaza neaparat ca micul dejun este responsabil de acest efect. Desi la prima vedere asa pare, sunt si alte cauze care nu au fost luate in considerare. De exemplu, in alte studii s-a observat ca oamenii care iau micul dejun sunt mai echilibrati si mai atenti cu sanatatea lor. Se pare ca echilibrul este mai degraba adevaratul motiv care duce la o imbunatatire a starii de sanatate, nu micul dejun in sine.

Cercetatorii cunosc faptul ca studiile observationale nu pot sa dovedeasca o legatura  intre cauza si efect. In cazul nostru cauza-micul dejun nu este responsabil de efect efect-greutate sanatoasa . Studiile cu cel mai ridicat grad de acuratete  sunt studiile clinice randomizate, iar acestea indica urmatoarele:

  • daca nu esti obisnuit, dar consumi totusi micul dejun, risti  sa consumi mai multe calorii decat de obicei si sa te ingrasi.
  • daca in ultimii ani ai luat micul dejun, dar sari peste acesta, risti ca la pranz sa ai o senzatie crescuta de foame si sa mananci mai mult decat de obicei.

In concluzie, consuma micul dejun doar daca esti obisnuit sa o faci, daca nu, s-ar putea sa iti faca mai mult rau. Din experienta pot sa iti spun ca iti va fi mult mai usor sa urmezi un regim alimentar creat dupa nevoile si obiceiurile tale, dacat unul care iti cere sa te adaptezi tu la rigorile lui. Acesta e avantajul unui plan de nutritie personalizat. Orice nutritionist bun cu experienta o sa iti recomande un astfel de meniu.

Personal, cand vreau sa slabesc, una din strategiile  folosite este sa sar peste micul dejun, iar la restul meselor sa mananc normal. In acest fel, cu o masa in minus, la sfarsitul zilei am mai putine calorii consumate.

Mai putine calorii, este singura regula care conteaza pentru slabit si mananca natural, neprocesat si variat este tot ce conteaza pentru sanatate pe termen lung. Cand vine vorba de nutritie lucrurile sunt mai putin complicate decat crezi. Sper sa reusesc sa  demonstrez asta cu fiecare articol pe care il scriu, iar drumul spre o sanatate de fier sa iti fie cat mai usor de parcurs.

Bibliografie:

  • Brown, Andrew W., Michelle M. Bohan Brown, and David B. Allison. “Belief beyond the evidence: using the proposed effect of breakfast on obesity to show 2 practices that distort scientific evidence.” The American journal of clinical nutrition 98.5 (2013): 1298-1308.
  • McCrory, Megan A. “Meal skipping and variables related to energy balance in adults: A brief review, with emphasis on the breakfast meal.” Physiology & Behavior (2014).